Allmänt

Gravid och träna.

Kan man träna under sin graviditet? Självklart kan man det! Hur mycket och hur ofta beror ju givetvis på hur din träningsfrekvens såg ut innan du blev gravid. Många har frågat mig om just träning under graviditet så här kommer lite tips, råd och bra att veta.

Först och främst så bör hälsokontrollen var okej. Men generellt så är fysisk aktivitet under graviditeten inte skadligt för den gravida eller för fostret. Och det löper inte några större risker för avvikande i graviditeten. Jag skulle säga att det faktiskt är bättre med en regelbunden träning än ingen alls. Vid regelbunden träning så förbättrar man en god kondition under graviditeten och förbereder kroppen inför förlossningen. Självklart ska man träna med måtta och tänka på att inte anstränga sig allt för mycket. Valet av träningsaktivitet ska också göras med försiktighet.

Kroppen är ju en helt otrolig maskin som anpassar sig efter olika situationer. Och när man är gravid så händer det mycket i kroppen. Man behöver mera syre, vilket gör att man får ett ökat andningsdjup dvs en ökad andningsfrekvens. Vilopulsen höjs, blodvolymen ökar och man får en högre hjärtfrekvens. Man ska också veta att den gravida kvinnans hjärtkapacitet påverkas av vilken position man är i. Därför är det jätte viktigt att efter graviditetsvecka 16 inte utföra fysisk träning i ryggläge. Man ska inte heller göra rörelser i stillastående under längre perioder. Det som kan hända då är att man drabbas av något som heter cava-kompressioner. Det betyder att det venösa återflödet till livmodern hindras och det är risk för minskad slagvolym och blodtrycksfall. Något annat som är bra att veta är också att kroppen utsätts för hormonella förändring, hormonet relaxin gör att rörligheten i kroppen förhöjs. Därför är det viktigt att man ser till att stretch och töjningsövningar görs med försiktighet. När man tränar så ökar ämnesomsättning men det gör den även när man är gravid det gör att kroppstemraturen höjs. Vi vill inte utsätta den gravida kroppen för en allför hög temperatur under de tre första graviditetsmånaderna, men den ökade andningsfrekvensen hjälper till att minska risken för en onormalt hög kroppstemperatur. Men bra att veta är att man ska undvika fysisk träning i varmt klimat och även se till att man alltid har vätska med sig under träningen.

Fördelarna med att träna under graviditeten är många. Man bibehåller fysiskt välbefinnande. Tröttheten minskar och många gravida som är tränar aktivt känner mindre stress, ångest depression och sömnstörningar. Man löper också mindre risk för åderbråck. Man har lättare att hålla en rekomenderad viktökning. Man återhämtar sig fortare efter förlossningen och man kommer snabbare tillbaka i form.

Jag ångrar idag att jag inte tränade mera under mina graviditeter, vägen tillbaka hade med all säkerhet inte varit lika lång. Det finns många bra fysiska övningar som passar alla olika individer individuellt. Annars som jag så många gånger vill hänvisa till är det sunda förnuftet. Och att alltid lyssna på sin kropp och dess signaler.

Annars mår mammakroppen bara bra av lite mammapower 🙂

Ni kanske skulle vilja se några bra övningar?

9 svar till “Gravid och träna.

  1. Vill jätte gärna se några bra övningar!

    Kram kram

  2. Carro skriver:

    Hej!
    Jag vill gärna se några bra övningar.
    Är själv precis i början av graviditeten och har inte tränat alls…
    Vad är bästa träningen att börja med,så man inte går ut för hårt menar jag!
    Är crosstrainer ett bra redskap att satsa på att köpa hem?
    Ni är en helt underbar familj förresten!
    Kram

  3. Pia skriver:

    Kanon! =)
    Men, förlåt, VenaCava”syndromet” inträffar när bebisens tyngd pressar på vena cava inferior, det stora venösa kärlet som går till hjärtat. Alltså minskar det venösa återflödet till hjärtat och man kan lätt svimma..
    Kram Pia (sjuksköterska)

  4. inte gravid. men tycker det låter läskigt att träna när man är gravid :/

  5. Jag skulle gärna vilja se några övningar som är bra för ryggen, jag får lätt ont om jag står och diskar och annat. Har du tips på några bra och enkla sätt till någon som inte tränar så mkt 🙂 som stärker ryggen lite nu när det blir mer tyngd fram 🙂

  6. M skriver:

    Jag beundrar dig så mycket Madde, så ung och så många barn! Du är duktig och en stark kvinna. Jag är 22 år och väntar mitt tredje barn (gjorde gravtest igår).. känns som om världen ska gå under och har noll aning om hur jag ska orka! Älskar mina barn så mycket så mycket och detta tredje skulle skänka lycka och glädje till oss men tredubbelt jobb, jag gråter av bara tanken. Vad tycker du om aborter? Har du gjort någon? Gör det ont? Jag går i dom tankarna just nu. Kram

  7. Anna skriver:

    Läste att du hade använt dig av Caraktylene är det sant?

  8. Bollen skriver:

    Absolut, det skulle vara super med tips på övningar för oss med en böna i magen!

    Är själv i v. 33 och tränar ca 5-6 dagar i veckan, antingen pw, lätt styrketräning hemma eller flåsar på min crosstrainer. Jag mår så bra av att röra på mig. Konstigt nog är det lättare för mig att köra ett ”pass” på crosstrainern än att ta en pw ? Får aldrig någon sammandragning eller ont i ryggen, kanske crosstrainer är mer skonsamt? (typ mjuk stöddämpning?)

    För övrigt, älskar verkligen att läsa din blogg! Heja super mamma Madde : )

  9. anne skriver:

    Om du nu har gått ner så mkt som du säger så kan väl du berätta hur du har gått tillväga och hjälpa oss andra i samma sits eller är tanken att du skall ta betalt? Denna bloggen hade gett mkt mera om du ville berätta lite mer om vad du äter och hur mkt samt vad du tränar osv. Äter du LCHF? viktväktarna? inget fett alls? lite fett? Ja du kan väl skriva ett inlägg och berätta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.