Allmänt

Hur gör jag?

Såklart jag delar med mig av hur jag gjort för att gå ner i vikt. Många kommenterar och vill veta hur exakt jag har gjort. Och alla trogna läsare som läst bloggen ett tag vet att jag i början av min resa lade upp min kost i form av bilder. Jag skrev också ofta om vad jag åt och mina känslor runt hela projektet ”mot ett sundare jag”. Det hela inspirerade mig så oerhört mycket att jag själv ville utbilda mig till personlig tränare och så småningom även till kostrådgivare för att just kunna hjälpa er! Något som i min tanke ska kunna bli mitt arbete. Fortfaranade lägger jag gärna upp bilder på kosten och träningstips, men att lägga upp hela mitt träningsprogram samt kost skulle antagligen inte hjälpa alla er. Det hela är väldigt individuellt och mycket beroende på i vilken utsträckning man har tränat innan osv. För det andra så skulle det inte heller vara gynsamt för min PT, för det är ju även hennes yrke. Hänger ni med? Någon kanske blir arg och tycker att jag misann ska berätta i detalj, men om man tänker efter så vore det inte så smart. Det kostar även en mindre förmögenhet att utbilda sig till PT.

Tänkte jag skulle dela med mig lite av gravidträning. och som jag skrev i det tidigare inlägget så är det väldigt viktigt att lyssna på kroppen och att inte träna på maximal kapacitet.

  • Jogging på stället med stora armpendlingar 3-6 minuter
  • Tåhävningar i lugn takt, minst 20 stycken

träna8

Om man vill så kan man med hjälp av ryggen på en stol hålla sig i lite, eller som i detta fall på bilden hålla sig i ett staket.

  • Stående med benen lätt isär och lätt böjda, tippa bäckenet fram och tillbaks, upprepa 20-25 gånger
  • Armhävningar på knä – mycket tyngd på armarna, 10 stycken
  • Stå på knä med händerna i marken, knip med bäckenbotten, upprepa kraftigt, 6 gånger
  • Stå på knä med händerna i marken, vrid ena armen ut och sidan och upp mot taket – följ handen med blicken. 10 gånger på varje arm
  • Stå på knä med händerna i marken, runda ryggen och dra in magen, 10 gånger.
  • Avsluta gärna med några minuters avslappning liggandes på sidan med kuddar under armarna, ben och mage.

Någon frågade mig om övningar när det gäller ryggvärk vid graviditet. Det är superbra att stärka bäckenet, en övning som hjälper till att göra det är när man står på knä med händerna i marken samt kniper med bäckenbotten. Vanligt är att man får foglossning vid graviditet. Det känns bak i korsryggen och fram över blygbenet eller både och. Det viktiga är vid dessa besvär att man tänker på hållningen och inte belastar bäckenet felaktigt. En rak rygg är viktigt. Tyvärr så är detta problem en av de mindre charmiga åkommor som man får dras med, ibland hela graviditeten. Hormonet relaxin mjukar upp leder och bäcken inför den kommande förlossningen och det är därför man ibland kan känna smärta.

Men man ska alltid börja lugnt, och inte stressa fram övningarna.

gravidträning

16 svar till “Hur gör jag?

  1. Malla skriver:

    Hej Madde!
    Jag är själv Pt online kund hos Olga och hennes koncept kan vi ju inte ens/får inte basunera ut. Det är ju hennes levebröd och hur skulle det funka om vi spred vidare hennes tjänster-gratis? Ja hon skulle väl få slut på kunder. Hoppas verkligen folk förstår detta, har uppmärksammat en och annan bitter/upprörd/arg kommentar om att du inte delar med dig. Kom tillbaka när Madde är utbildad och klar och betala för kunskapen.

    Allmänna tips har ju getts i bloggen här och alla har väl tillgång till Google?

    Fortsätt kämpa på Madde, du är grym och en stor inspiration för MÅNGA!

  2. Malla skriver:

    Hej Madde!
    Jag är själv Pt online kund hos Olga och hennes koncept kan vi ju inte ens/får inte basunera ut. Det är ju hennes levebröd och hur skulle det funka om vi spred vidare hennes tjänster-gratis? Ja hon skulle väl få slut på kunder. Hoppas verkligen folk förstår detta, har uppmärksammat en och annan bitter/upprörd/arg kommentar om att du inte delar med dig. Kom tillbaka när Madde är utbildad och klar och betala för kunskapen.

    Allmänna tips har ju getts i bloggen här och alla har väl tillgång till Google?

    Fortsätt kämpa på Madde, du är grym och en stor inspiration för MÅNGA!

  3. Den där sista övningen kör jag med också 🙂 den är bra

  4. Den där sista övningen kör jag med också 🙂 den är bra

  5. Johanna skriver:

    Jag förstår inte de gravida som lägger av med sin träning just för att de är gravida. Jättesynd att okunskap leder till inaktivitet med allt vad det innebär!

    Träna lugnt =)

  6. Johanna skriver:

    Jag förstår inte de gravida som lägger av med sin träning just för att de är gravida. Jättesynd att okunskap leder till inaktivitet med allt vad det innebär!

    Träna lugnt =)

  7. Josannah skriver:

    Härligt, men samtidigt är det försent om jag börja öva-träna nu i vecka 30? I syftet att kunna hålla ut mer av min ryggbelast.

  8. Josannah skriver:

    Härligt, men samtidigt är det försent om jag börja öva-träna nu i vecka 30? I syftet att kunna hålla ut mer av min ryggbelast.

  9. Tack för dina tips!

    Kram kram

  10. Tack för dina tips!

    Kram kram

  11. Kimsan skriver:

    Jag har funderat på en sak länge! Det skulle vara jätte roligt om Micka ville gästblogga och berätta om din resa ur hans synvinkel, vad han känner och tycker, hur det påverkat honom och vad han tycker om resultatet ;0) och så vidare!
    Bara en liten idé!

    Mvh Kimsan

  12. Kimsan skriver:

    Jag har funderat på en sak länge! Det skulle vara jätte roligt om Micka ville gästblogga och berätta om din resa ur hans synvinkel, vad han känner och tycker, hur det påverkat honom och vad han tycker om resultatet ;0) och så vidare!
    Bara en liten idé!

    Mvh Kimsan

  13. anne skriver:

    Kan du länka till sidorna på din blogg där du berättar vad du äter och dessa bilder som visar vad du äter när du går ner i vikt. Jag har försökt att hitta detta men inte lyckats.

  14. anne skriver:

    Kan du länka till sidorna på din blogg där du berättar vad du äter och dessa bilder som visar vad du äter när du går ner i vikt. Jag har försökt att hitta detta men inte lyckats.

  15. Johanna skriver:

    Tackar för tipsen!
    Önskar jag hade tränat lite bättre under min graviditet. Men istället lät jag graviditeten göra mer skada på min redan trasig rygg. Du är en jätte bra inspiration det vill jag att du ska veta!

  16. Johanna skriver:

    Tackar för tipsen!
    Önskar jag hade tränat lite bättre under min graviditet. Men istället lät jag graviditeten göra mer skada på min redan trasig rygg. Du är en jätte bra inspiration det vill jag att du ska veta!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.