Allmänt

Tillsammans ska vi klara det!

Vet ni vad? Jo idag har jag gått och blivit PT till min make. Han har intalat sig nu ett par veckor att det är dags att göra en förändring. Jag har lyssnat och intalat honom att det faktiskt är dags nu. Grejen är ju den att man måste vilja själv. Micke vill ta sig runt vättern 300 kilometer. Fattar ni hur långt det är att cykla? Helt galet när man tänker på det.

image

Mina ben var trötta idag. Trettio minuter och jag var helt slut. Jag fokuserade mer på tyngder idag (vilket jag tycker är aptråkigt) men det gick. Tyvärr säger mitt vänsterben ifrån lite och det stör mig. Efter min lilla propp så är det inte helt okej ännu. Hoppas verkligen jag kan bli helt återställd.

image

Micke körde hela 25 minuter på bandet på ganska hög hastighet. Jag är grymt imponerad. Vi börjar lugnt 😉 Försök att säga det till någon som en gång i tiden varit vältränad och tränat handboll på ganska hög nivå. För mycket ändring i vardagen kan ibland bli pannkaka och så är man tillbaka i gamla vanor igen. Ändå så vill man se förändring ganska snabbt för att bli motiverad till att fortsätta.

Nu tränar inte jag och Micke för samma sak riktigt. Jag tränar för att komma i form, för att gå ner i vikt och orka leka aktivt med mina barn. Micke ska träna för att gå ner i vikt, javisst. Men han ska också bygga muskler och kondition för att orka cykla 30 mil.

Varken jag eller Micke har någon erfarenhet av cykling. Vill ni dela med er av de bästa tipsen så blir vi superglada!

Jag ska inte vara helt passiv under vätternrundan nästa år. Kommer vara cykelänka under ett par timmar och det kan jag ju leva med. Men jag och en tjej till ska jobba med en nyhet inför nästa års vätternrunda. Den här tjejen har semester just nu, men så fort hon är tillbaka så ska vi boka in ett litet möte. Kanske blir att jag åker ner till henne i Jönköping. Skulle vara kul att se lite mera av Jönköping 🙂

image

Tvillingarna tycker det är kul när vi tränar för de vet att när vi är klara så får de låna våra hörlurar och dansa till musiken 🙂

 

11 svar till “Tillsammans ska vi klara det!

  1. Annika skriver:

    Om ni vill ha cyklingen gemensamt…så finns där en tjejvätternrunda på 10mil om man inte vill köra den stora!!!

  2. Ebba skriver:

    Men vilken skillnad på dina ben!
    Det här med cyklingen så man ska trampa med tårna och inte med foten men vad snygg du blir efter.träningen. Hälsningar en glad Ebba 🙂 😀
    ° °
    ___

  3. sofie skriver:

    cresentvagn på posten och jönköping… till och med jag fattar vilken tjej du menar 🙂

  4. Therese skriver:

    Kom i håg att 90 % beror på kosten om man vill gå ner i vikt så det är där man ska lägga sin energi och köra strikt

  5. Sara skriver:

    Vätternrundans hemsida brukar länka till träningsprogram, kolla där. Själv har jag cyklat tjejvättern och skulle säga att det svåraste med cykling är att när man ger sig ut och cyklar så är det rätt så tidskrävande… Man behöver helt enkelt cykla rätt så långt, helst minst 90 minuter skulle jag säga.. Men jobba på och peppa Micke att cykla på och försöka hitta tid till cyklingspass. Jag skulle börja rätt lugnt med ett cykelpass/ vecka tlll att börja med och väva in annan träning (styrka, kondition) tillsammans och sedan trappa upp. Cykling är relativt skonsamt för kroppen, men man måste ändå vänja sig. Se till att skaffa en bra hjälm (om det inte redan finns) och utrusta cykeln med vattenflaska. Skaffa också ett par cykelbyxor skulle jag också rekommendera (men köp för guds skull inte ett par från Craft, det är mitt sämsta köp någonsin, utan konkurrenter) Lycka till!

  6. S skriver:

    Tack för träningsinlägget! Kul att Micke ska köra igång och att du får testa dina kunskaper på honom. Visst var det så att du är mitt uppe i en pt utbildning? Eller är du klar/ har du lämnat? Minns inte hur det var bara att intresset finns hos dej. Skulle vara intressant att läsa framöver hur det går med bådas träning eftersom ni tränaar med olika mål. Lycka till!

  7. Felicia skriver:

    Vill man och har bestämt sig för ngt så går det!! jag började träna förra året tidigt på våren och det var faktiskt när jag läste din blogg om att du hade börjat träna så fick jag fart genom dig att du tipsade så himla bra 😀 förrut vägde jag någonting med 59 kg idag efter 1:års träning med snabba promenader och lite cykling på min cross träner hemma så väger jag 53 tror jag.

    Här kan du läsa min blogg: http://allaminaliv.bloggspace.se/

    Kram och peppa Micke nu 🙂

  8. Fundersamma jag skriver:

    Jag är jätte imponerad över din viktnedgång, jag har själv en son på 2 månader som jag ammar helt och jag behöver gå ner 25-30 kg, men är rädd att om jag går ner för mkt i vikt så får sonen i sig gifter från mig, hur tänker du kring de?

    ”Däremot bör man inte banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken.”

  9. isabelle skriver:

    Inför cykeltävlingar är det bra att springa nån gång i veckan för att bygga benmuskler, men man ska ju så klart cykla också 🙂

  10. maya skriver:

    börja cykla på den cykel vättern skall cyklas på nu. ju mer mil ju bättre är det.
    sedan varva med löpträningen.
    ät sedan bra träningsriktig mat så ska ni se att det löser sig.
    när han sedan väl är biten av cykeldjävulen ja då är även du -cykelänka…

    lycka till

    /maya

  11. Ida skriver:

    Hej! Har inte själv cyklat vättern runt men min mamma gjorde det för några år sedan (45år och aldrig direkt cyklat på det viset innan hon började träna). Hon cyklade med en van cyklist som cyklat vättern runt flera gånger. Ett år innan de skulle cykla så började de cykla ”små” tävlingar rätt ofta, de tog allt mellan 3-8 timmar, Jag skulle tro att de snittade 8-10 timmars cykling i veckan och det behövdes! Trots att mamma var tämlingen cykelvan och vältränad så var rundan väldigt tuff, jag har för mig att den tog 18 timmar. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.