Ni vet när man ignorerat mejlen i sådär ett par veckor och inser att det är dags att ta tag i det. Hjälp alltså! Har suttit sedan tidigt imorse och betat av ett efter ett. Jag ser liksom inte slutet ännu. Det är bara att bita ihop och fortsätta. Jag har tänkt att jag ska kunna ta helg imorgon eftermiddag utan att ha en klump i magen för att jag ligger efter. Känns som en bra plan i mitt huvud, sen om det i praktiken blir så återstår att se.
Igår hade jag blivit inbjuden till föreläsning/informationsmöte hos reklamombudsmannen. Jag hade gärna gått på det, men det var tidigt som sjutton på morgonen och uppe i Stockholm så jag fick tyvärr tacka nej till det. Trist som sjutton. Det är alltid bra att vara uppdaterad kring ämnet när man jobbar som influencer. Det viktiga är att man tydligt och synligt visar i början av ett inlägg att det finns reklam med i inlägget. Alla inlägg man gör är ju såklart inte köpta, ibland vill man ju skriva om saker man själv köpt men som kan kanske vill dela med sig av och tipsa om.
Mona och Maggan var på plats såg så jag hoppas att dom kan uppdatera mig lite om det är något nytt som viktigt som är aktuellt 🙂
Apropå influencers. Jag läste en artikel igår om en journalist som på test skapade ett instagramkonto för att se hur långt hon kunde dra det hela och faktiskt börja tjäna pengar på sitt konto. Det här var alltså ett fejkkonto med köpta följare och köpta likes. Hon blåste både svenska och utländska annonsörer. Visste ni att det finns färdiga instagramkonton man kan köpa som redan har ”aktiva” följare. De kostar allt från ett par hundralappar upp till 100 000kr. Om man inte vill bygga upp ett eget konto och köpa följarna själv så är ju det ett smart alternativ med ett redan färdiga konton om man vill bygga upp ett falskt konto själv.
Den här journalisten valde till slut att köpa följarna själv och efter en liten tid så blev hon så ”stor” så hon kunde börja tjäna pengar på sina inlägg. Jag blir så fruktansvärt arg på sånt här alltså! Hur kan man ens vilja bygga upp en falsk bild av sig själv? Jo svaret är enkelt – pengar! Tänk er alla företag som förlorar hundratusentals kronor på människor som blåser dom på annonser. Företagen skulle lika gärna kunna bränna upp sina pengar för exponeringen de köper hos människor som bara har fejkföljare är inte värt någonting överhuvudtaget!
Jag blir också arg för att dessa människor förstör för oss riktiga influensers som faktiskt jobbat oss till dit vi är idag. Det finns också influensers som bara har en viss procent fejkföljare för att fylla ut med med med det är inte heller okej tycker jag. I längden så tjänar man på att vara ärlig, en fejkprofil kommer aldrig att uppvisa bra trafik och statistik för sina genomförda kampanjer och då kommer företagen ändå inte vilja jobba mer med den profilen. Det dumma i allt detta är att dessa människor undertiden förstör för andra och det får mig att se rött! Ni kan läsa hela den artikeln om journalisten som blåste företag HÄR!
Här kommer 3 små tips till er företag som vill jobba med oss influencers:
- Be alltid om statistik! Alla seriösa influensers delar med sig av sin statistik på Instagram (Och var vaksam på att statistiken också tillhör denna person).
- Analysera statistiken! Vart kommer de flesta följarna ifrån? Stad? Om de är från andra länder så kanske det inte är så troligt att följarna är riktiga. Om inte annat så kanske målgruppen inte riktigt passar så bra in på just det som ditt företag vill nå ut med. Är det ett internationellt företag så kan det ju såklart vara en annan femma.
- Videoklipp på Instagram talar om ganska mycket om statistiken. Profiler som delar med sig av videoklipp delar också med sig av hur många som faktiskt tittar på klippen. Det kan ju ge ett litet hum om hur många som faktiskt tittar (om inte följarna är fejk då vill säga).
Sen kan företag alltid jobba med en mellanhand, en så kallad PR/mediabyrå. De är proffs på just det här och vet vilka profiler som är aktuella för diverse olika annonseringar. Vet man som företag inte vem eller vilken profil som skulle passa bra in för just dennes produkt eller tjänst så vet garanterat en byrå det som är specialiserad på just det. Annars kanske man själv vet vem man helst vill jobba med och då är det ju inga problem att själv ta kontakt. Men i många fall så skickas man ändå vidare till just den byrån som sköter ens affärer ändå.
Jag hoppas verkligen verkligen att företagen är mera noga med sin val av influencers. För deras egen skull men också för oss andra som jobbar med detta på ett ärligt vis. Jag coachar en del företag inom just detta och tycker det är superkul. Att se ett företag växa och att få positiva resultat ger en sådan sjukt härlig kick! Det kanske inte alltid händer över en natt men med rätt strategi och med rätt personer så kan man skapa tillväxt! Har man ett företag och behöver hjälp med marknadsföring kan man mejla mig madeleineilmrud@hotmail.se. I mån av tid så frilansar jag med vissa projekt. Och om inte annat så vet jag absolut vilka ni ska ta kontakt med.
Inte så kul för er att läsa om det här kanske, men jag vet att jag har många som undrar hur en blogg funkar och som själva har drömmar om att blogga. Så sug åt er och släpp aldrig drömmen ♥
Grejade lite i köket. Jag fick en söt kaffeburk och teburk av min mamma i julklapp, med det fina gamla retromönstret picknick. Så himla fint verkligen. Det passade bra in bredvid de andra köksprylarna, speciellt bredvid Smeg brödrosten som också är lite retro.
Nu ska jag åka till stan och köpa en födelsedagspresent till Engla-Freja som fyller 11 år imorgon. Hon ligger i soffan och sover just nu. Vi fick hämta hem henne från skolan idag då hennes hortons huvudvärk börjat spöka lite igen. Jag tror dock att hon börjar bli sjuk också för hon har fått feberfrossa. Min stackars tjej ♥
Tittar in senare!
P & K / Madeleine