I Motala så har man valt att köpa in Ipad istället för datorer till skolorna. Bildningsnämnden fattade beslut om en ”pilotsatsning” vars resultat sedan ska ligga till grund för hur IT-stödet ska utformas för kommunens skolor. William och Oliver har nu alltså fått varsin Ipad från skolan.
Så nu ska vi lära barnen att leva i vårt IT-samhälle från början. Det är fantastisk möjlighet för barnen att få ta del utav denna utveckling. Jag är väldigt mycket för detta men kan ändock undra hur man löser det för de familjer som inte har internet hemma? Barnen får ta med sin Ipad hem efter skolan och förra veckan så fick jag inte ett veckobrev utan en anteckning på en Ipad. ”Glöm inte kläder till simskolan nästa vecka, barnen har klädsim” Det har hänt en del sedan man själv gick i skolan. Idag är det nästan givet att man ska internetuppkoppling hemma, det är lika självklart som att man har el.
Men de som inte har det av olika anledningar då? Det behöver inte nödvändningsvis bero på att man inte har råd utan mer ett val som man tagit. Risken för att några blir retade för detta kan ändå vara överhängande och det är ju inte okej. Tänker man inte på sånt här i ett så utvecklat IT-samhälle? Följden av utvecklingen?
Barnen tycker det här är jätte häftigt. Och använder sig mycket av Ipaden, mest till spel vilket kanske inte är tanken att dom ska göra när de är i skolan såklart, där det bara är i utbildningssyfte. Hemma har vi fått begränsa barnen, de skulle annars kunna sitta hur länge som helst.
Är det ännu en baksida av utvecklingen? Forskarna talar nu om en ny folksjukdom – generell trötthet. Jag läste häromdagen i Motala tidningen, Social jetlag – barnen är ständigt uppkopplade! Reporten skriver, enligt den nya skollagen ska skolhälsovården arbeta mera preventivt för att unga ska må bra i kropp och själ.
Motsägelsefull utveckling ska alltså beprövas på våra barn i tidig ålder då? Här du får en Ipad men du får inte använda den för mycket!
Och jag undrar vart tog skrivstilen vägen?